رمز خود را فراموش کرده اید ؟

صنعت سیم و کابل

آشنایی با صنعت سیم و کابل

صنعت سیم و کابل یکی از صنایع تاثیرگذار در بازار است که هر روز بیشتر از دیروز شاهد رشد آن هستیم. در این صنعت انواع محصولات پرمصرف از جمله سیم، کابل برق و… وجود دارند که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار هر کدام دارای انواع مختلفی هستند که باید در جای درست استفاده شوند و ساخت و ساز بدون وجود آن‌ها بدون شک دچار مشکلات اساسی می‌شود. در ادامه قصد داریم ابتدا تاریخچه این صنعت را بررسی کرده، سپس به معرفی انواع آن بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه صنعت سیم و کابل

ابتدا بهتر است با بررسی تاریخچه شروع کنیم. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که تاریخ ورود سیم و کابل به ایران مربوط به چه سالی می‌شود؟ اگر سری به اسناد موجود بزنیم متوجه می‌شویم که از سال ۱۲۸۲ زمانی که نیروگاه برق به بازار ایران وارد شد، سیم و کابل نیز وارد بازار شدند. محمدحسین امین الضرب که معروف به پدر برق ایران بود، این کار مهم را انجام داد. این شخص از شرکت کابل فرانسوی C.EEM اولین محصولات را خریداری کرده و وارد ایران کرد.

البته در آن زمان سیم‌ها و کابل‌ها به شکل امروزی نبودند. سیم‌های موجود معمولا دارای سرپوش مستطیلی کوچک و سرسفید بودند که در سالن‌ها، روی دیوارها و سقف اتاق‌ها نصب شدند. سپس کابل‌های پیشرفته‌تری وارد کشور شد که از آن‌ها در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای راه‌اندازی موتورهای الکتریکی استفاده کردند. با مرور زمان کارگاه‌ها و کارخانه‌های بیشتری ایجاد شدند که همان موضوع باعث شد واردات کابل نیز در ایران به صورت چشمگیری افزایش یابد.

هر چه زمان جلوتر رفت و تکنولوژی پیشرفت کرد، نیاز به کابل و سیم در کشور افزایش یافت. حدودا چهل سال پیش اولین کارخانه‌ها در زمینه تولید کابل در ایران شروع به کار کردند. این روند ادامه داشت تا جایی که امروزه بیش از ۲۵۰ شرکت در این زمینه در حال فعالیت هستند. طبق آمار موجود در سال ۱۳۷۲، ۳۰۰ هزار تن سیم و کابل تولید شد و هر سال این رقم افزایش یافت. در حال حاضر، رقم‌های موجود در تولیدات و صادرات سیم و کابل اعداد بسیار بالاتری زا نشان می‌هد.

همچنین اگر بخواهیم به اولین کارخانه‌های که این تولیدات را استارت زدند اشاره کنیم شامل کارخانه فروزنده، دیاموند یا همان هادی برقی، الکتریکی خراسان، سیمکو، ایر کابل، کابل ساوه و آلومتک می‌شوند. در ادامه ابتدا به تعریف سیم و کابل می‌پردازیم سپس با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

معرفی سیم و کابل

به یک یا چند سیم و طنایی که در کنار هم صورت‌های مختلف از جمله پیچیده شده، بسته و بافته شده قرار دارند و یک مجموعه را تشکیل می‌دهند شاه‌ سیم یا کابل (Cable) می‌گویند. اگر بخواهیم کابل را به زبان بهتر توضیح دهیم، در اصطلاح فنی به دو طناب،کنف که به هم تابیده شوند، کابل گفته می‌شود.

از کابل‌ها استفاده متعددی می‌شود که رایج‌ترین آن بالابردن و کشیدن اجسام است. کابل مکانیکی یکی از انواع این ابزار است که به صورت تخصصی‌تر به آن طناب فولادی یا سیم بکسل می‌گویند. سیم در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت برق کاربرد دارد که از آن‌ها در جهت هدایت جریان برق استفاده می‌کنند. صنعت‌‌های مختلف دیگر نیز از این ابزارها استفاده زیاد دارند که از جمله می‌توان به کشتیرانی برای نگه داشتن کشتی و مکانیک برای جا به جا کردن اجسام سنگین اشاره کرد.

البته طبق آمار موجود در صنعت برق کابل کاربرد بیشتری نسبت به بقیه صنایع دارد و از آن به عنوان انتقال دهنده‌ی انرژی الکترونیکی استفاده می‌کنند. همه این کاربردها و موارد استفاده نشان دهنده اهمیت بالای سیم و کابل است که می‌توان گفت بدون آن‌ها نمی‌توانیم کارهای روزمره را در قسمت‌های مختلف پیش ببریم.

بررسی ساختار کابل

با تعریف کابل آشنا شدیم و فهمیدیم که از چند رشته بهم بافته یا پیچیده شده تشکیل شده است. بیش ترین و مهم ترین عایقی که در ساختار کابل‌ها استفاده می‌شود، P.V.C (پلی وینیل کلراید) است. این مورد یک عایق غیرقابل اشتعال است که باعث امنیت بالای کابل‌ها شده است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به انعطاف پذیری زیاد اشاره کرد. البته مزیت‌های دیگری نیز دارد که شامل ارزانی تولید و سادگی ساخت است.

علاوه بر این نوع عایقی که درباره آن صحبت کردیم، نوعی دیگری از عایق به نام PET (پلی اتیلن) نیز وجود دارد که  این مدل آتش گیر است. البته به دلیل ویژگی که دارد تنها در برخی مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مدل‌های دیگری نیز عایق لاستیکی به چشم می‌خورد که پرکاربرد نیست. هادی استفاده شده در کابل‌ها نیز از جنس مس یا آلومینیوم هستند. البته اگر بخواهیم کابل با هادی آلومینیوم را در کابل کشی هوایی به کار ببریم، حتما باید یک رشته آن از جنس فولاد باشد.

وظیفه و مسئولیت اصلی سیم‌ها منتقل کردن جریان الکتریکی به وسیله هادی است. سیم ها از دو بهش بسیار مهم هادی و عایق تشکیل شدند که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند.

از آن جایی که هادی رسانایی بالایی دارد، جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد و عایق نیز از هادی محافظت می‌کند و باعث می‌شود که برق به اطراف نشت نکند.

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، بخش‌های مختلف سیم شامل هادی (از جنس مس و آلومینیوم و یا مس قلع اندود ) عایق، روکش جدا کننده، زره فلزی، حفاظ، پوشش میانی و روکش نهایی می‌شود.

خب تا اینجا اطلاعات مفیدی درباره سیم و کابل یاد گرفتیم حالا بهتر است با انواع سیم و کابل آشنا شویم.

معرفی انواع سیم و کابل

در ادامه به سراغ بررسی محصولات تولیدی در این صنعت می‌رویم. سیم یا کابل یک یا چند سیم تکی یا به‌ هم‌ پیوسته است که داخل هر کدام از آن‌ها یک هادی قرار گرفته که وظیفه انتقال برق را دارد.

جنس هادی‌ها بیشتر مس یا آلومینیوم است. در گذشته بیشتر کابل‌ها از مس بود اما به چند دلیل مهم کابل‌های آلومینیومی بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند.

ابتدا تصور بیشتر مردم این بود که اگر کابل‌های آلومینیومی را جایگزین کابل مسی کنند، انتقال برق با افت ولتاژ و افزایش دمای کابل صورت خواهد گرفت. اما بعد از مدتی متوجه شدند که این موضوع حقیقت ندارد.

مهمترین ایراد کابل‌های آلومینیومی این بود که غلاف و عایق کابل پس از مدتی استفاده ممکن است از بین برود. البته مشکل دیگری توسط این نوع کابل ایجاد نمی‌شود و در مجموع در نظر گرفتن کیفیت تولید آن بحث بسیار مهمی است.

کابل برق سه فاز

این نوع کابل برای انتقال برق فشار قوی و سه فاز در جهت برق رسانی برای تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به آسانسور مسکونی و تجاری، پمپ‌های چاه و غیره اشاره کرد.

این نوع از ۴ رشته سیم استفاده می‌شود که این چهار رشته سیم فاز ۱ تا فاز ۳و نول هستند. سه مورد اول این امکان را ایجاد می‌کنند که ۳۸۰ ولت جریان منتقل شود.

سیم و کابل نسوز

از دیگر انواع سیم و کابل می‌توان به نوع نسوز آن اشاره کرد. این نوع کابل در مکان هایی که درجه حرارت بسیار بالا دارند، کاربردی است.

بیشترین کاربردی که کابل نسوز دارد، صنایع ذوب فولاد است. مدل نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد. انعطاف آن نیز زیاد است.

سخن پایانی

لزوم ساخت و ساز مسکونی، تجاری و تولیدات کارخانه جات مختلف نیازمند ابزارهای مهمی از جمله کابل و سیم است. بدون کمک این ابزار بسیاری از فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف زندگی ما مختل می‌شود و جهان قابل تصور نیست.

زیرا بقای صنایع مختلف از جمله برق به این مورد بستگی دارد. همین مساله می‌تواند نشان دهنده اهمیت بالای صنعت سیم و کابل باشد. ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم.

صفحه نخست

برای دیدن مطالب بلاگفا اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب وبلاگ بیان اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب بلاگ اسکای اینجا کلیک کنید

کابل قدرت چیست

کابل قدرت چیست

کابل‌های برق انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها کابل قدرت است‌. در ادامه قصد داریم درباره این موضوع که کابل قدرت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد بیشتر صحبت کنیم. همچنین با کاربرد آن نیز آشنا خواهیم شد.

کابل قدرت چیست؟

کابل قدرت یکی از انواع کابل های برق است که کابل فشار قوی یا ولتاژ بالا نیز محسوب می‌شود. عایقی که در این کابل به کار رفته بیشتر از جنس و آلومینیوم است و تحمل ولتاژ بالاتر از ۳۶۰۰۰ وات را دارد. عایق این نوع کابل تحمل و مقاومت بیشتری نسبت به عایق pvc دارد.

کابل قدرت در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پر فروش است و برای انتقال قدرت در ولتاژ بالا کاربرد زیادی دارد. به طور کلی از این نوع کابل بیشتر در نیروگاه‌ها، کنتور برق، تابلوهای توزیع و روشنایی خیابانی استفاده می‌کنند.

از آنجایی که ممکن است این کابل خطراتی ایجاد کند، بیشتر آن را زیر خاک قرار می‌دهند. البته از کابل‌های قدرت در داخل ساختمان، مکان باز و درون آب نیز استفاده می‌کنند. این نوع کابل انواعی دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

آشنایی با انواع کابل قدرت

کابل قدرت انواع مختلفی دارد که شامل موارد فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی می‌شود. هر کدام از این کابل‌ها کاربرد خاص خودشان را دارند.

کابل فشار قوی که از آن به عنوان کابل ولتاژ بالا هم یاد می‌کنند، در صنایع مختلف کاربرد دارد. این نوع کابل برای انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود  و در بیشتر موارد هسته فولادی با روکش آلومینیومی دارد

یکی دیگر از انواع کابل‌ قدرت، کابل متوسط است. معمولا از این کابل در مواردی که نیاز به ولتاژ در حدود ۶ الی ۳۰ کلوولت دارد، به صورت تک فاز و یا سه فاز استفاده می‌کنند. همچنین کابل‌های متوسط در تاسیسات داخلی و خارجی به دو صورت دفن شده یا کابل کشی شده کاربرد دارند.

آخرین نوع کابل قدرت، کابل فشار ضعیف است که شامل ولتاژی کمتر از ۳ کیلوولت می‌شود. این نوع کابل هم کاربرد خاص خود را دارد.

کابل قدرت از چه اجزایی ساخته می‌شود

کابل قدرت اجزای مختلفی دارد که شامل هادی، عایق، پوشش میانی، زره و روکش می‌شود. هادی وظیفه عبور جریان الکتریکی را دارد و عموما این کابل‌ها رشته‌ای و از جنس مس یا آلومینیوم هستند. وجود عایق هم به دلایل امنیتی است. تا اگر کابل در زیر خاک نصب شد، خطری ایجاد نشود.

همچنین این کابل‌ها دارای یک پوشش میانی از جنس PVC هستند. زره استفاده شده هم سیم فولادی گالوانیزه است. روکش یا همان عایق نهایی جنس‌های مختلفی دارد که شامل PE ، PVC ،HDPE  است.

کاربرد کابل قدرت

تا به اینجا درباره تعریف این کابل و انواع آن آشنا شدیم. همچنین اجزای آن را هم معرفی کردیم. در این قسمت بهتر است با کاربردهای این کابل بیشتر آشنا شویم. احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که کاربرد کابل قدرت چیست؟

در پاسخ باید بگوییم این کابل از جمله لوازم مهم مورد نیاز در صنعت است و کاربردهای مختلفی دارد. در حقیقت می‌توان از این کابل به عنوان رگ یاد کرد. عدم استفاده از کابل قدرت می‌تواند اختلال بزرگی ایجاد کند. در ادامه به صورت جزئی‌تر کاربرد آن را ذکر می‌کنیم

این کابل در تاسیسات صنعتی و تجاری، ساختمانی و تاسیسات مسکونی کاربرد دارد. همچنین به دلیل انعطاف بالا در اتصالات متحرک نیز استفاده می‌شود. البته ما به صورت کلی کاربردهای آن را ذکر کردیم.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید این کابل را در زیر زمین قرار دهید، باید در عمق ۷۰ سانتی متری دفن کرده و سپس روی کابل خاک نرم بریزید. بعد از ریختن خاک‌های نرم، یک لایه آجر قرار داده و این قسمت را با خاک پر کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با کابل قدرت و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. همانطور که ذکر شد این کابل انواع مختلفی دارد و یکی از رگ‌های مهم صنعت محسوب می‌شود. بنابراین نمی‌توان از اهمیت بالای آن در تاسیسات و صنایع آن غافل شد.

اگر قصد خرید این کابل را دارید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت کابل قدرت به عواملی بستگی دارد. این عوامل شامل قیمت مواد اولیه استفاده شده در آن، نوسانات قیمت انرژی و میزان استفاده از عایق و جنس آن می‌شود.

صفحه نخست

برای دیدن مطالب بلاگفا اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب وبلاگ بیان اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب بلاگ اسکای اینجا کلیک کنید

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی چیست؟

در عرصه هایی که احتیاجی به انعطاف زیادی نبوده، ولی تمایل دارند از عنصری مورد استفاده قرار گرفته شود که به مراتب از کابل های افشان مقاومت زیاد تری مقابل خوردگی از خود نشان دهند ، از نوعی کابل بهره می برند که از چند رشته مفتول به هم تابیده تشکیل شده است . کابل مفتولی با خصوصیات گفته شده برترین گزینه برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی، در کالبد کابل کشی های زیر سازی به جز بتن فشرده و در زیر زمین به طور مستقیم است.

در بیشتر مواقع مفتول این تیپ کابل ها را از جنس فلز آلومینیوم یا مس برمی گزینند و به دلیل اینکه در گروه کابل های خشک جا می گیرد، به نسبت بهای پایین تری نیز برای آن قرار می دهند. مسلما  باید توجه کرد احتمال اتصالی و مخاطره نیز به دلیل شمار اندکی از سیم های به کار رفته در کابل مفتولی بی نهایت پایین تر است که این موضوع از برخی سوی ها، یک خصوصیت فوق العاده برای این کابل ها محسوب می شود.

ساختار کابل مفتولی

این کابل ها از قسمت های مختلفی مانند هادی رسانا، عایق، زره فلزی، حفاظ، روکش جدا کننده، پوشش میانی و روکش نهایی ایجاد شده اند. عایق این کابل ها از موادی ایجاد شده اند که قابلیت رسانایی که در آن ها وجود دارد صفر است، به همین علت جریان برق را از خودشان عبور نمی دهند و ایضاً مانع از نشت جریان الکتریکی هستند و موجب بالا رفتن ایمنی کابل تا حد زیادی می شوند. سطوح مقطعی که در این کابل ها به بازار ارائه می شود از ۱.۵ الی ۲۴۰ میلی متر می باشد.

انواع کابل مفتولی

بسیاری از فضا ها وجود دارند که مکانی سرپوشیده بوده یا احتمال رخنه رطوبت و دخول آب وجود دارد. در این گونه مکان هایی انواع کابل مفتولی راندمان قابل قبولی پیش می نهند. با توجه به گستره ی کار و تکاپو کابل مفتولی میتوان برای آن دو تیپ مختلف نام برد. که بر طبق ولتاژ نامی گروه بندی شده اند. آن ها دارای ولتاژ نامی ۵۰۰ الی ۳۰۰ ولت در گروه اول جای گرفته و در گروه دو کابل های مفتولی با ولتاژ نامی ۷۵۰ الی ۴۵۰ قرار می گیرند. یک استاندارد ملی همچنین وجود دارد که کابل مفتولی مقید به تجهیز شدن به آن می باشد. که با نام استاندارد ملی کلاس ۱ و۲ اسم گذاری می شوند.

کاربرد کابل مفتولی

وجود انبوهی از امتیازات در کابل مفتولی مثل مدت عمر بالا، بهره مندی از سطحی صاف وهم تراز و قابل دسترسی در همه ی شهر های کشور مسبب شده، بتوان حضور آن را در بیشتر صنایع حس کرد. ایضاً امتیازات دیگری مانند مقاومت بالا مقایل پیچیدگی و ساییدگی، رطوبت و عدم زنگ زدگی استعمال از کابل را توسعه بخشیده است. با این همه از مزیت فرم دهی و حالت دهی آسان آن نمی شود گذشت. در کابل کشی و سیم کشی ساختمان های مسکونی و صنعتی، ایستگاه های توزیع برق و … در ظرفیت زیادی استعمال می کنند.

  • مقاومت بالا در برابر پیچیدگی ، ساییدگی ،رطوب و زندگ زدگی
  • فرم دهی آسان
  • استفاده در حجم بالا به دلیل قیمت مناسب

معایب استفاده از کابل

میزان انعطاف پذیری آن نسبت به سایر کابل ها نظیر کابل افشان کمتر است.

ثابت است و قابلیت جا به جایی ندارد و در زیر گچ و لوله ها مخفی می شود.

الکترون ها آزادانه در سطح بیرونی هادی در حرکت اند که در طولانی مدت موجب شکستگی کابل می شود.

صفحه نخست

برای دیدن مطالب بلاگفا اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب وبلاگ بیان اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب بلاگ اسکای اینجا کلیک کنید

کابل کنترل چیست

کابل کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها کابل کنترل است. این کابل در صنایع مختلف کاربرد دارد. به همین دلیل آشنایی با انواع و ویژگی‌های آن ضروری است. در ادامه قصد داریم درباره اینکه کابل کنترل چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کنیم. این نوع کابل دارای چند رشته است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کنند. هر یک از رشته های موجود در این کابل وظایف مختلفی نظیر انتقال سیگنال کنترلی و حفاظتی را ایفا می‌کنند.

همچنین اندازه گیری در مدارات کنترل، اتصال اجزا دستگاه موجود در خط تولید و ارسال فرامین در جهت کنترل تجهیزات نیز به وسیله آن‌ها صورت می‌گیرد. از دیگر نمونه‌های کابل کنترل می‌توان به کابل فرمان کولر گازی اشاره کرد که ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی کولر گازی به وسیله آن ممکن می‌شود.

ویژگی های کابل کنترل

از جمله ویژگی های مهم این کابل می‌توان به انعطاف پذیری بالای آن اشاره کرد. این انعطاف پذیری با توجه به ویژگی ساختاری متفاوت است و طبق ساختاری که دارد می‌تواند برای استفاده در فشارهای مکانیکی سبک، متوسط یا زیاد مناسب باشد. همچنین این تفاوت ساختار باعث ایجاد درجه های مختلف محافظت در برابر تداخل الکتریکی و مقاومت در مقابل روغن ها و مواد سوزاننده می‌شود.

مورد مهمی که باید حتما به آن توجه کنید دمایی است که قصد استفاده از این کابل ها را در آنجا دارید. این کابل ها محدودیت دمایی دارند و استفاده از آن‌ها در دمای بالا توصیه نمی‌شود و بهتر از با احتیاط صورت بگیرد.

انواع کابل کنترل

همانطور که ذکر کردین کابل کنترل انواع مختلفی دارد. که شامل ساده، مفتولی، افشان، نمیه افشان، شیلددار، آرموردار، تخت و نسوز می‌شود. استانداردهای مختلفی هم در این کابل‌ها استفاده می‌شود که می‌توان به استانداردهایی نظیر IEC 60332، IEC 60228 و IEC 60502-1 اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، این کابل سایزهای گوناگونی دارد که در بیشتر موراد ۲ رشته تا ۶۱ رشته است و در سطح مقاطع مختلف هم تولید می شود.

کابل کنترل چه ساختاری دارد؟

این کابل در اغلب موارد ساختار پیچیده ای ندارد و مانند سایر کابل‌ها، دو قسمت هادی و عایق دارد. هادی این کابل از جنس مس آنیل شده است و روکش آن هم اغلب از PVC و یا XLPE ساخته می شود. این ساختار ساده باعث شده تا مونتاژ هسته آن کار آسانی باشد.

البته ساختار بعضی از این کابل‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، یکی از انواع کابل های کنترل، کابل فرمان شیلددار است که ساختار آن دارای محافظ است که این محافظ انتقال درست اطلاعات و سیگنال ها را در این کابل تضمین می کند.

سخن پایانی
کابل کنترل استفاده زیادی دارد و در تمام مواردی که به انتقال فرامین کنترلی نیاز داشته باشیم، استفاده می‌شود.

فقط فراموش نکنید که این نوع کابل انواع و ساختار مختلفی دارد. که باید به توجه به کار خود آن را انتخاب کنید.

در برابر گرمای زیاد نیز بهتر است با احتیاط این کابل‌ها را به کار ببرید.

صفحه نخست

برای دیدن مطالب بلاگفا اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب وبلاگ بیان اینجا کلیک کنید

برای دیدن مطالب بلاگ اسکای اینجا کلیک کنید

بالا
تماس فوری